21 ian.

PR si branding personal in 2018

PR si branding personal in 2018

De la americani citire

Iar bate vantul de la ei, asa cum e, in general, in PR. Ne place sau nu, ei dau tonul si noi o facem mioritic. Uneori, trendurile din PR ni se potrivesc manusa, alteori, fie nu sunt pentru noi deloc, fie mai avem pana cand putem aplica tehnicile si know how-ul lor. Sa o facem ca pe Dambovita e esential. Pana la urma, importul nu e mereu fara cusur si nici nu trebuie inghitit nemestecat. 

Treburile sunt usor aranjate din cursul anului trecut, prin urmare nici burger-ul nu mai e asa un secret pentru nimeni. E ca in moda. Liniile sunt trasate deja, trebuie doar sa iei din ele ce se potriveste mai bine afacerii tale. Uite ce zic cei de la Forbes, care trag cu urechea la PR managerii unor companii cu reputatie: urmatoarele 12 sau chiar 18 luni, vor aduce modificari importante in industrie. Nu-mi spune ca nu esti la curent cu schimbarile demarate ori anuntate de Facebook. Publicul va fi din ce in ce mai prezent in mediul online, si asta pentru ca mass media si formatorii de opinie isi vor pierde din capitalul de incredere. Alegerea influencerilor pentru promovarea unui business va fi din ce in ce mai dificila, zic ei.

Influencerii, la apel

Pentru redactarea unor articole de promovare, vor fi cautati oameni care cunosc bine domeniile despre care scriu. Adica, un influencer care scrie despre produsele si serviciile unei firme de IT, parca nu ar fi la fel de credibil daca isi da cu parerea si despre ceea ce ofera un cabinet stomatologic ori o clinica de fertilizare in vitro, spre exemplu. Sigur, el va putea, dar cu un capital de incredere redus, iar antreprenorul si afacerea despre care scrie, nu vor avea neaparat de suferit, dar nici nu o sa aiba vreun mare beneficiu.

Pentru Red Spot, asta nu e neaparat ceva nou. Exista doua variante, pe scurt: o expunere cu multe zerouri si zero conversie - tradusa dupa obiectiv, ori una care sa nu te dea pe spate, dar sa ti se intoarca cum ai planuit. Noi am ales de la inceput calea a doua. Exemplu de prin online:  vedeta X primeste produsul Y, unul de top. Problema: multe mii de likeuri, comentarii... Treaba e ca discutam despre un produs de top oferit unei persoane cu un public ale carui venituri e greu de imaginat ca ar fi permis achizitionarea produsului in cauza. 

Ivona Rosu, PR Manager

Hai cu specialistul!

La noi nu e ca la americani si asta nu e rau, dar se intampla lucruri si aici. Mai greu, caci noi avem in sange "priceputul la toate", dar uite ca antreprenorii aleg sa lase tot mai mult comunicarea pe mainile celor care se pricep. Asta e numai bine pentru Red Spot! Nu te gandi ca un continut bun va fi preferat campaniilor agresive pe bani multi, ci doar ca mai castiga putin teren. Pana la urma, nici Dumnezeu nu a facut lumea intr-o zi, asa ca asteptam, mai ales ca acum Facebook intinde o mana si celor care au reusit sa isi dezvolte comunitati, fara sa mizeze prea mult pe bugete uriase, clickbait ori like&share. Aici intervin cei ce se pricep la PR. Ei isi educa mai mereu clientii si muncesc mult ca sa aiba rezultatele pe care le promit. 

Bugete mai mici vs. specialist in domeniu

Forbes vorbeste si despre metoda platita de plasare prin care servicii si produse devin cunoscute. A avut succes pana acum. Clientul e bombardat cu reclame, cedeaza si cumpara. "Why join the navy if you can be a pirate?", spunea Steve Jobs. E adevarat, puteai sa iei totul mult mai repede. Acum, insa, e nevoie sa te inscrii la marina si sa o iei pas cu pas ca sa fii un marinar priceput. Reclama agresiva incepe sa il deranjeze pe cel caruia ii este adresata. E o certitudine! O poveste credibila poate sa bata bugete mari. Trebuie doar sa stii sa povestesti si sa ai ce. Trandafiri rosii sunt peste tot, al tau trebuie sa fie cel mai rosu. 

Ai o poveste buna, un mesaj bun. Ce faci cu ele? Le faci cunoscute. Cu presa am lamurit-o. Ea singura nu prea mai vinde mare lucru. Aici nu vorbim despre publicitate. Ne intoarcem la online, ca sa nu zic ca ne mutam cu catel si purcel pe net. Sigur, mai avem cateva elemente out, cum ar fi pliantele, dar in raport B2B. Luam tot ce facem in exteriorul netului si facem spectacol cu el pe canalele noastre. In acest moment, cu tot cu schimbarile anuntate - pe care le vad mai degraba ca o necesitate de bugete mai mari - Facebook ramane sus. Nu e de ignorat Instagram, mai ales in zona de servicii care pot reda beneficiu prin imagine si punct, YouTube, pentru conectare canale. Avem insa o grija enorma pentru site, cu toate componentele lui de scena. Pentru toate astea, imaginea e must. Implicarea publicului e must. Nu ai dinamism, esti ca mort. 

Ivona Rosu, PR Manager

Nu te mai admira atat de mult. Daca esti american.

Da, e frumos, te cunoaste lumea, esti adorat de-a dreptul in unele nise. Compania ta vinde pentru ca tu vinzi. Dar ce se intampla cu daca tu nu mai esti? Nu o lua la propiu. Daca nu mai lucrezi acolo, daca te ocupi de altceva? Vanzarile ar putea sa cada, compania va suferi. Brandingul personal e bun, dar imaginea firmei si produsele sale ar trebui promovate la fel de mult. O afacere trebuie cunoscuta prin ce face ea, nu doar din promovarea omului din spatele ei. Zic americanii. 
Nici aici nu ne potrivim prea tare. Brandul personal e in continua ascensiune la noi, dar PR-istii trebuie sa stranga randurile, sa anticipeze eventualele probleme si sa se pregateasca pentru ziua in care personajul popular n-o sa mai reprezinte firma de a carei imagine se ocupa ei. Nu stii niciodata cand vin americanii peste noi...